Digitaler Erasmus-Lehrerworkshop

Ein Erasmus-Workshop für Lehrerinnen und Lehrer aus fünf Ländern findet online vom 18. bis 20. Mai 2021 statt. Die italienische Partnerschule der Goetheschule Essen, das Liceo e Fermi di Cecina, organisiert die Online-Fortbildung für Teilnehmerinnen und Teilnehmer aus Dänemark, Deutschland, den Niederlanden, Italien und Zypern. Da Auslandsreisen aufgrund der Pandemie nicht möglich sind, wird eine Reihe von Videokonferenzen abgehalten, um einen internationalen Erfahrungsaustausch zu ermöglichen. Der Erasmus-Lehrerworkshop ist Teil des Projekts Post-factEUal. Transforming Europe from the 1930s to the Present und beschäftigt sich damit, wie digitale Medien den Unterricht verändern und wie man kritisches Denken und Argumentieren fördern kann in einer Zeit, in der es nicht immer leicht ist zwischen Fakten und Fake News, Nachrichten und Meinungen zu unterscheiden. Die italienischen Lehrerinnen und Lehrer werden unter anderem in die World Schools Debating Championship einführen, ein Wettbewerb für rhetorisch versierte Schüler-Teams in englischer Sprache, der ursprünglich aus Australien stammt und inzwischen rund um die Welt ausgetragen wird, zuletzt in Stuttgart (2016), Bali (2017), Zagrab (2018), Bangkok (2019) und Mexiko (Online 2020). 

TIMETABLE
Online Teacher Workshops on “The Power of Digital Media” 

May 18th 2021
09h00’ Welcome
Headmistress  welcomes the workshop participants; teachers get to know each other.
09h30’ Teacher Presentations
Teachers present the results of the two preparatory activities: a Survey about ‘Digital Media Use Among the Staff of Each Project School’ and a compilation of all ‘Digital Tools Used by Teachers at the individual Project Schools’.
10h30’ Break
11h00’ Introduction to the ‘World Schools Debating Championship’ Format
Italy introduces participants to an international debating format, which fosters critical thinking in students and raises their awareness of fallacious arguments.
13h00’ Lunch Break
14h00’ Debate Preparation
Teachers work in international groups to prepare the debate.
15h30’ End of Workshop

May 19th 2021
09h00’ Conference on the Future of Europe and the Role of Disinformation
held by Ms. Virginia Volpi (International Affairs Institute).
11h00’ Break
11h30’ World Schools Debate – Round 1
Teachers try the debating format themselves and compete in debating teams.
13h00’ End of Workshop

May 20th 2021
09h00’ World Schools Debate – source sharing and fact checking
10h30’ Break
11h00’ Teacher Workshop about ‘The Role of Critical Thinking in Education through Debate’
Teachers discuss the role played by debate as an educational tool and produce a shared document.
13h00’ Lunch Break
14h00’ Evaluation & Planning Session
Teachers evaluate the workshop programme and produce a workshop schedule for
a f2f teachers’ meeting about ‘The Role of Digital Tools in Education’
Guiding questions:
– How have digital media changed our communication culture? How can schools help to combat deliberate misinformation?
– How can educators help their students to deal with “fake news”, “alternative facts”, unfounded conspiracies and hate speech?
– How can students be taught to reflect about the concepts of truth and post-truth?
15h00’ Attendance Certificates, Virtual Ceremony
15h15’ End of Workshop